سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



برای آینده نگری و تحلیل نقشه راه این جریان، ابتدا می بایست اقدامات گذشته و وضعیت کنونی جریان انحراف را مرور و بررسی کرد تا از این رهگذر به تحلیلی مبتنی بر آینده نگری نسبت به جریان مذکور دست یافت.

الف) مرور اقدامات گذشته جریان انحراف

پس از انتخابات 1388، این باور غلط نزد مرکزیت جریان انحرافی ظهور و بروز یافت مبنی بر اینکه آنان دارای پایگاه اجتماعی 30 میلیونی می باشند. از این رو جریان مذکور با اتکا به این برآورد غلط سعی نمود نظام را در عمل انجام شده در قبال اقدامات خود قرار دهد.

در این مرحله شاهد اقدامات فوری و ضربتی از سوی این جریان بودیم که بعضاً بدون هماهنگی و توجه به عدم زمینه های قانونی و ذهنی آن در جامعه صورت می پذیرفت.

برآورد جریان انحراف براین فرض استوار بود که نظام به دلیل شرایط پس از انتخابات و وضعیت منطقه ای و بین المللی، عملاً نمی تواند مخالفتی با اقدامات آنان به‏عمل آورد و این جریان در نهایت می تواند خاکریزهای خود را یکی پس از دیگری به جلو بکشاند.

تصمیم سازی برای عزل و نصب های ناگهانی، اظهارات غیرکارشناسی و مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه های سیاسی و فرهنگی، برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور، موازی کاری در وزارت خارجه با انتصابات نمایندگان منطقه‎ای و . . . ناظر بر این مرحله می باشد.

حفظ دوقطبی ایجادشده در انتخابات 88 (احمدی نژاد - هاشمی) و استفاده از آن به عنوان برگ برنده در انتخابات مجلس نهم، محور دیگری بود که جریان انحراف بر آن تأکید داشت. در این ارتباط جریان مذکور چند اقدام را در دستور کار قرار داد:

- طرح مکتب ایرانی و زمینه سازی برای انتقاد اصولگرایان از آن؛
- وادار نمودن رئیس جمهور به دفاع از نظریه مکتب ایرانی و بیان کننده این نظریه موهوم؛
- فراهم نمودن شرایط عبور اصولگرایان از آقای احمدی نژاد و بالعکس؛
- وارد کردن اصولگرایان به اشتباه و هل دادن آنان برای ایجاد ائتلاف با برخی از سران فتنه.

هم‏چنین در ادامه مرور اقدامات گذشته این حلقه انحرافی می بایست به القای تحلیل غلط از تحولات منطقه ای نیز اشاره نمود. عناصر جریان مذکور با القای این موضوع که تحولات جاری در منطقه با مدیریت آمریکا در حال شکل گیری است، عملاً سعی کردند سیاست خارجی تهاجمی دولت را به سیاست خارجی خنثی تبدیل نمایند.



ب) بررسی وضعیت فعلی جریان انحراف

در شرایط کنونی عناصر جریان انحراف در آشفتگی و به هم ریختگی به سر می برند. این وضعیت از آنجا نشأت گرفت که مرکزیت این باند مشکوک برای توسعه قدرت، ناگزیر به تصمیم سازی برای عزل وزیر اطلاعات گردیدند.

این اقدام که در واقع بزرگترین اشتباه سیاسی عناصر این حلقه بود، از یک سو باعث قرار گرفتن آنان در بن‎بست سیاسی شد و از سوی دیگر بستر آگاهی بخشی در جامعه را نسبت به اقدامات این فرقه فراهم آورد.

پس از دستور رهبر معظم انقلاب برای ابقای وزیر اطلاعات، مرکزیت جریان مذکور مجدداً اشتباه مضاعفی را مرتکب شدند که بیشتر به انتحار سیاسی شباهت داشت.

آنان با تصمیم سازی نابخردانه و مغایر با منافع ملی، به زعم خود تلاش کردند تا با بردن حاکمیت به لبه پرتگاه بی‎ثباتی سیاسی و با الگوگیری از عمل سیاسی دکتر مصدق در موضوع انتصاب وزیر جنگ و تحت فشار قرار دادن شاه برای پذیرش این خواسته، علاوه با وادار نمودن نظام به عقب نشینی و پذیرش خواسته هایشان، امتیازات جدیدی را نیز به‏دست آورند. در این مرحله عناصر این باند مشکوک بر محورهای زیر اهتمام داشتند:

- مخدوش ساختن فصل الخطاب بودن رهبری؛
- علنی ساختن چالش با نظام؛
- انتقال موضوع به افکار عمومی و علنی ساختن آن؛
- کنار کشیدن خود و تحمیل هزینه‏ها به ریاست جمهور.

در نهایت با برخورد این جریان به دیوار بلند قاطعیت نظام، به ظاهر چاره را در بازگشت به ولایت فقیه دید.این در حالی بود که طی چند سال گذشته هیچ‏گاه در ادبیات آنان مسئله ولایت فقیه مورد توجه و تأکید قرار نگرفته بود.



ج) بررسی وضعیت آینده جریان انحراف:

از منظر آینده نگری، می توان برآورد و پیش بینی نمود که جریان انحراف بر اساس شواهد و قرائن، نقشه راه زیر را مورد توجه قرار خواهد داد:

1- تبیین انحرافی از ولایت فقیه:

در این راهبرد جریان مذکور تعریفی حقیقی و حقوقی از ولایت فقیه ارائه می نمایند که در آن ولایت پذیری از یک موضوع اعتقادی به امر قلبی و درونی و مبتنی بر محبت تقلیل می یابد. این جریان در ادامه خواهد کوشید با تمسک به پلورالیسم معرفتی، ولایت فقیه را در تعریف دچار نسبیت نماید و با این ترفند از یک سو زمینه را برای «قداست زدایی» از آن مهیا کند و از سوی دیگر جامعه را پیرامون موضوع ولایت فقیه و ولایت پذیری «قطب‎بندی» نماید.

2- تداوم چالش سیاسی در حاکمیت:

در آینده نگری نسبت به این جریان، به نظر می رسد دومین راهبرد این جریان تداوم چالش سیاسی در حاکمیت خواهد بود. در این راستا اقدامات زیر متصور می باشد:

- ایجاد چالش و اختلاف با ارکان حاکمیت و برهم زدن مناسبات بین قوا؛
- ایجاد شکاف گفتمانی و جریانی با اصولگرایان.
3- تلاش برای توسعه قدرت در حاکمیت:


سومین راهبرد این جریان توسعه قدرت در حاکمیت می باشد. جریان مذکور در این مرحله، انتخابات آینده و کسب اکثریت آرا در مجلس نهم را نشانه خواهد گرفت.
بهره گیری از تمکن مالی، ایجاد قطب‎بندی‎های کاذب در جامعه برای جذب مخاطبین به ویژه با ایجاد چالش در موضوعات فرهنگی و زمینه سازی برای عبور از اصولگرایان، از جمله اقدامات قابل تصور این جریان خواهد بود.

4- ایجاد شرایط حاد سیاسی در حاکمیت:

به نظر می رسد جریان انحراف در مواجهه با موانع پیشِ‎رو در مقاطعی مجدداً از راهبرد ایجاد شرایط حاد سیاسی در حاکمیت و بردن نظام به لبه پرتگاه بی‎ثباتی سیاسی استفاده خواهد کرد. در این ارتباط علاوه بر رفع موانع، ایجاد مصونیت امنیتی و قضایی برای مرکزیت این جریان مد نظر خواهد بود. ضمن آنکه با نزدیک شدن به انتخابات آینده و تلاش این باند برای تأیید نامزدهای مورد نظر، این اقدام بیش از پیش متصور می گردد.



5- استحاله رفتار حاکمیت با رسمیت بخشیدن به ملاک‎ها و معیارهای مورد نظر:

پیش بینی می شود جریان انحراف در ادامه سعی خواهد نمود با توسعه قدرت در حاکمیت از یک‎سو به ملاک‏ها و معیارهای مورد نظر خود از طریق قوه مقننه (در صورت کسب اکثریت آرا) رسمیت بخشد و از سوی دیگر با بهره گیری از فرایندهای به اصطلاح قانونی، نظام را در راستای اهداف مورد نظر خود وادار به تغییر رفتار نماید.


6- انتقال فاز چالش سیاسی به چالش اجتماعی و پیوند با فتنه‎گران.

 

در پایان باید اذعان نمود که مطالب ذکرشده ناظر بر نادیده انگاشتن زحمات قابل تقدیر رییس جمهور محترم و دولت خدمت‏گزار نمی‎باشد. بلکه این مطلب به افشای ماهیت جریان پیچیده‎ای اشاره دارد که با رسوخ در بدنه قوه‏ی مجریه، استحاله‏ی جهت گیری‏های اصولی و انقلابی دولت آقای احمدی نژاد و زیر سؤال بردن خدمات کم‏نظیر ارایه شده را هدف قرار داده است.

امید است که این توفیق را داشته باشیم تا در جنگ نرم، آبرو و حیثیت خود را فدای نظام مقدس جمهوری اسلامی نمائیم که «سر خم می سلامت، شکند اگر سبویی ».

فصل الختام این نوشتار فرازی از وصیت‏نامه سیاسی- الهی امام عظیم الشأن راحل خواهد بود. آن گوهر یکدانه فرمودند:

«به ملت عزیز ایران توصیه می‏کنم که نعمتی که از جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به‏دست آوردید، همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آنکه نعمتی عظیم، الهی و امانت بزرگ خداوندی است، کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می‏آید نهراسید که اِن تَنصُروا الله ینصُرکُم وَ یثَبّت اَقدامَکُم. هرکس به مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد و با جدّیت، از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب یا شرق زدگان و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام، جلوگیری نمایند و بدانند مخالفین اسلام و کشورهای اسلامی که همان ابرقدرتان چپاول‏گر بین المللی هستند، با تدریج و ظرافت در کشور ما و کشورهای اسلامی دیگر رخنه و با دست افراد خود ملتها، کشورها را به دام استثمار می‎کشانند. باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی، به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید. خدایتان یار و نگهدار باشد!»





نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]