سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



فی الکافی عن الصادق علیه السلام: إصبر علی أعداء النعم. فإنّک لن تکافئ من عصی الله فیک بأفضل من أن تطیع الله فیه.
 
أعداء النعم عبارت‌اند از کسانی که با نعمت‌هایی که خدای متعال در وجود شما به ودیعت گذاشته یا به شما عطا کرده، دشمن هستند. شما عالمید، او دشمن علم شماست. شما صاحب مثلاً فلان امتیاز هستید در بیان، در خصوصیات، در عقل، در رفتار، او دشمن این خصوصیات شماست. او کیست؟
 
او حاسد است. مرحوم فیض در تفسیر این حدیث می‌فرمایند: «آن دشمن عبارت است از حُسّاد» آدمی که به شما حسد می‌ورزد، در واقع دشمن امتیازات شماست، والّا شما اگر یک خطایی بکنید، یک کار بدی انجام بدهید، دچار یک ضعفی، ذلتی، فقری خدای نکرده باشید که او به شما حسد نمی‌کند.
 
 این حسد او بر امتیازات شماست. پس او دشمن نعمت‌هایی است که خدا به شما داده، حال در مقابل این دشمن انسان چه کند؟ مقابله به مثل کند؟ او غیبت می‌کند، انسان او را غیبت کند؟ او از انسان بدگویی می‌کند، فحاشی می‌کند، انسان در مقابل او فحاشی کند؟ می‌فرمایند: إصبر علی أعداء النعم، صبر کن! بهترین کار در مقابل این چنین آدمی که بر شما حسد می‌ورزد و در واقع دشمن نعم خدا و امتیازاتی است که خدا به شما داده، صبر است.
 
آنگاه حضرت استدلالی بیان می‌فرمایند که خیلی استدلال لطیفی است: فإنّک لن تکافئ من عصی الله فیک بأفضل من أن تطیع الله فیه؛ کسی در مورد شما خدای متعال را معصیت می‌کند، معصیت او این است که از شما بدگویی می‌کند، غیبت می‌کند، به شما اهانت می‌کند، این، معصیت خداست.
 
 بهترین کار، بهترین مکافئه، هم آوردی در مقابل یک چنین کسی این است که شما در مورد او خدا را اطاعت کنید. چه استدلال لطیفی است! او در مورد شما خدا را معصیت می‌کند، شما در مورد او خدا را اطاعت کنید! اطاعت خدا این است که از گناه او بگذرید.
 
حداقل این‌که با او مقابله به مثل نکنید. در امر شخصی بهترین کار این است که انسان مقابله به مثل نکند «و إن تعفوا أقرب للتقوی» عفوش کنید. این اطاعت خداست. حتی دعایش کنید. چنانچه از سیره‌ی بزرگان و ائمه‌ی هدی(علیهم‌السلام) نقل شده، کسی به آن‌ها بدی کرد، فحاشی کرد، آن‌ها به او احسان کردند. او معصیت کرد خدا را در مورد آن‌ها، آن‌ها اطاعت کردند خدا را در مورد او؛ چه کاری بهتر، برتر از این‌که تو خدا را در مورد او اطاعت کنی، هم آوردی و مقابله نمی‌کنی، چه حدیث لطیف و شیرینی است!
 



نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]