سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



نیروی دریایی سپاه پاسداران ( ندسا ) بار دیگر موفق شد در جنگ الکترونیک با آمریکا، یک پهپاد امریکایی از نوع scan eagle را که ماموریت اطلاعاتی عملیاتی داشته و از پهپادهای اصلی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین است را در حین جاسوسی در مرزهای آبی ج.ا.ا در بدو ورود به حریم هوایی ایران تصاحب کرده و به سلامت به زمین بنشاند. در این عملیات، متخصصین سایبری سپاه پاسداران توانستند عقاب آمریکایی را در مقابل دید همگان شکار کنند.

اگرچه آمریکایی ها شکار شدن عقابشان را تایید نکرده اند اما با توجه به اینکه اکنون فقط یک ناو هواپیمابر امریکایی در خلیج فارس حضور دارد، پهپاد اسکن ایگل قطعا متعلق به این ناو بوده است. پهپادهای اسکن ایگل فقط از روی ناوهای امریکایی به پرواز در می آید و معمولا ارتش امریکا از آنها در عملیات های زمینی استفاده نمی کند.

البته مدت طولانی است که شکار پهپادهای امریکایی و اسرائیلی برای سپاه پاسداران روتین شده است. پس از تجربه تصاحب RQ-170 که سال گذشته دقیقا در چنین روزی انجام شده، عملا امریکایی ها دریافته اند که متکی کردن راهبرد عملیات اطلاعاتی خود علیه ایران بر هواپیماهای بدون سرنشین با وجود واحد جنگ الکترونیک سپاه دارای ریسک بزرگی است و به نظر می رسد در حال تجدید نظر در این راهبرد هستند.

از لحاظ جنگ الکترونیک و سایبری، سپاه پاسداران در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند این پهپادها را از طریق در اختیار گرفتن سیستم ناوبری و قطع ارتباط آنها با ماهواره های هدایت کننده یا مرکز کنترل مستقر روی عرضه ناوها تصاحب کند و سالم به زمین بنشاند. همچنین به لحاظ پدافندی نیز سپاه می تواند به سادگی این هواپیماها را ساقط کند. همانطور که حدود 3 هفته پیش با شلیک اخطار به سمت یک پهپاد دیگر امریکا این امر را ثابت کرد.

از آنجا که راهبرد عملیات اطلاعاتی امریکا علیه ایران بویژه در حوزه جمع آوری اطلاعات تا حدود زیادی پهپاد پایه است، امریکایی ها اکنون دریافته اند که ایران توانمندی های ضد اطلاعاتی کافی برای مقابله را پیدا کرده و اگر آنها بیش از این به استفاده از پهپادها در فضای ایران اصرار بورزند، ممکن است این مسئله به تهدیدی جدی برای آنها تبدیل شود.




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]