سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



88/5/17 4:4 ص

سری اول صد و پانزده شهید آوردند، مصطفی نبود

فردا صبح بیست و پنج شهید دیگر آوردند، مصطفی نبود

بعد از آن بارها و بارها رفتند، تپه‌های برهانی را قدم به قدم گشتند، مصطفی نبود که نبود ...

بیست و چند سال است که با این قبر خالی نجوا می‌کنند، سبک می‌شوند و از مصطفی حاجت می‌گیرند.
شهید مصطفی ردانی پور
 مصطفای جبهه‌ها
لقب فرمانده بی نشانی است که در جبهه‌ها فرماندهی نه، که مصطفایی می‌کرد.




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]

88/5/5 10:35 ص

جنگ تمام شد و مرد به شهر برگشت. با تنی خسته و زخم‌هایی در آن، که آرام آرام خود را نشان می‌داد. زخم‌هایی که می‌خواست سال‌های سخت ماندن را کوتاه کند، اما زندگی در کار دیگری بود؛ لحظه‌ لحظه‌اش او را به خود پیوند می‌زد و ماندن بهانه‌ای شده بود برای این که این پیوند ردی بر زمین بگذارد.

تفکر بسیجی وجود داشت. اگر پسر بود باید در جبهه می جنگید. یکی از کارهایی که دخترها با توجه به این تفکر کردند، ازدواج با جانبازان بود.

وقتی گفت دوست دارد با جانباز ازدواج کند مادرش یک هفته مریض شد. مادرش فکر می‌کرد زندگی با چنین فردی، خوشی‌ها از دخترش گرفته می شود.

شهلا دوست داشت با جانباز قطع نخاعی ازدواج کند. وقتی ایوب به خواستگاری آمد و اعضای خانواده دیدند او ظاهرا سالم است و خودش می‌تواند راه برود گفتند همین خوب است. همین رو قبول کنید که شهلا به بدتر از این رضایت ندهد.

می گویند درد و رنج همراه ازلی آدم هست . درست از لحظه‌ای که متولد می‌شوند تا دم مرگ. اما انگار بیشتر آدم‌ها در برابر این همراه، اختیار و اراده‌شان را از دست می‌دهند و ادامه زندگی برایشان ناممکن می‌شود.

وقتی دردها یکی دوتا نباشد و همه بی درمان، وقتی جسم تو دیگر توان این همه درد را نداشته باشد، روح بلند و صبر ایوب می‌طلبد که هنوز زندگی کنی و به دردهایت لبخند بزنی.

پی نوشت:
برگرفته از کتاب اینک شوکران ( شهید ایوب بلندی به روایت همسرش خانم شهلا غیاثوند)

 

 




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]

پس از فتح خرمشهر، فرماندهان شرکت کننده در عملیات " الی بیت المقدس" به دیدار حضرت امام(ره) رفتند. حاج احمد متوسلیان، به رسم رفاقت بدنبال مهندس ناصر کاظمی (فرمانده سپاه کردستان) رفت تا ایشان هم همراه با فاتحان خرمشهر به محضر امام خمینی مشرف شود. به همین خاطر کمی دیر به ملاقات با امام رسید و همراه با کاظمی، فرصت دیداری خصوصی با امام برایش محیا شد.

پس از این دیدار، احمد متوسلیان طبق رهنمودهای امام مبنی بر ادامه جنگ با همان قدرت سابق، نیروهای خود برای عملیات بعدی به منطقه اعزام می‌کند و از آنان می‌خواهد خیلی سریع برای عملیات بعدی آماده شوند؛ عملیاتی در منطقه مرزی شلمچه، با نام عملیات رمضان.

در همین ایام به علت پیروزی‌های چشم گیر رزمندگان در جبهه‌ها، منافقین و ضد انقلاب دست به ترورهایی در میان مسئولین جمهوری اسلامی می‌زدند و این امر اطرافیان احمد متوسلیان را مجبور کرد تا از او بخواهند، مسائل حفاظت شخصی را رعایت کند. او نیز در پاسخ به آنان می‌گفت: "من با خدای خود عهد کرده‌ام، شهادتم به دست شقی‌ترین افراد روی زمین؛ به دست اسرائیلی‌ها باشد. این را هم می‌دانم که خدا این تقاضای مرا قبول می‌کند و من به دست آن‌ها شهید می‌شوم."

عجیب اینجاست که آن روزها نه خبری از حمله اسرائیل به سوریه و لبنان بود و نه هنوز  بحثی از اعزام نیروهای ایرانی به لبنان.

از سویی دیگر، صدام که پس از فتح خرمشهر به شدت مستاصل شده بود، از امام خمینی تقاضای صلح می‌کند و بطور یکجانبه نیروهای خود به عقب فراخوانی می‌کند، اما کامل خارج نمی‌شود؛ امام این پیشنهاد را نمی‌پذیرند. به همین علت، رژیم بعث عراق همراه با رژیم اشغالگر قدس، سناریوی پیچیده‌ای را طرح ریزی می‌کنند تا بواسطه‌ی آن، ایران را از ادامه پیشروی بازداشته و مسیر جنگ را منحرف کند.

خلاصه این سناریو از این قرار بود که سوم ژوئن 82 برابر با سیزده خرداد 61 یک مرد مسلح فلسطینی، "شولومو آرگف" ( سفیر اسرائیل در انگلیس) را در هتل به گلوله بست که البته این ترور ناکام ماند. پلیس انگلیس، در تحقیقات خود پیرامون حادثه به این نتیجه رسید که تفنگ ضارب فلسطینی را یک افسر اطلاعاتی سفارت عراق در لندن به او داده است و فرد تروریست توسط سازمان "ابونضال" اجیر شده بود. با وجود این مستندات، پلیس انگلیس پرونده را برای همیشه بست و هیچ مطلبی از آن منتشر نکرد.

رژیم صهیونیستی نیز، بدین بهانه، روز پنجم ژوئن به جنوب لبنان حمله کرد. طبق سناریوی نوشته شده، صدام از امام خمینی خواست آتش بس را بپذیرد و نیروهای مشترک ایران و عراق، در جهاد با اسرائیل به یکدیگر ملحق شوند؛ امام خمینی این پیشنهاد مضحک را هم نپذیرفت.

در دیگر سو، اسرائیل در یک پیمان محرمانه با حسنی مبارک ( رئیس جمهور مصر ) از او تعهد می‌گیرد در حین جابجایی سه لشکر زرهی ارتش صهیونیستی، در صحرای سینا، جهت حمله به لبنان، مصر هیچگونه تحرک نظامی حتی در حد شلیک یک گلوله انجام ندهد.

در عربستان نیز احتمال می‌رفت، ملک خالد بن عبدالعزیز پادشاه حکومت سعودی، بدلیل گرایشات ناسیونالیستی خود عکس العملی، ولو ناچیز و ضعیف انجام دهد. به همین خاطر او به نحو مرموزی توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکا به قتل می‌رسد و ولیعهد وی یعنی " فهد بن عبدالعزیز" که کاملا مطیع سیاست‌های کاخ سفید است به جای او جایگزین می‌شود.

افکار عمومی بسیاری از مردم کشورهای مسلمان نیز، مسحور پیگیری پخش زنده و لحظه به لحظه بازی‌های سرنوشت ساز! جام جهانی فوتبال 1982 اسپانیا شده است.

در چنین شرایطی، ارتش رژیم صهیونیستی در تهاجم گسترده خود، با یک پیشروی سه روزه، خود را به بیروت رسانده و ضمن محاصره شهر و قطع آب و برق، دست به کشتار لبنانی‌ها و آوارگان فلسطینی می‌ زند و سوریه را نیز مورد حمله قرار می‌دهد.

سوریه ابتدا از متحد سنتی خود یعنی شوروی درخواست کمک می‌کند که با پاسخ سرد آنان مواجه می‌شود. در مرحله ی بعدی، از تمامی کشورهای اسلامی درخواست کمک می‌کند که تنها، جمهوری اسلامی ایران، به این دعوت پاسخ مثبت می دهد.

فرماندهان سپاه با نظر فرماندهی کل قوا به سوریه سفر می‌کنند و اوضاع و احوال آنجا را مورد بررسی قرار می‌دهند و به این نتیجه می‌رسند که بهترین تیپی که می‌شود، اعزام کرد، تیپ 27 محمد رسول الله (ص) است. چرا که هم در عملیت‌های "فتح مبین" و "الی بیت المقدس" شرکت کرده بودند و هم رزمندگان تیپ 27 اکثرا ساکن تهران بودند و بینش خوبی نسبت به اوضاع سیاسی داشتند. اما دلیل مهم تر، توانایی جنگ چریکی بود که تیپ 27 بدلیل حضور در مناطق عملیاتی غرب این ویژگی را داشت.

سرانجام مقام معظم رهبری که در آن زمان مسئول شورای عالی دفاع بودند، خطاب به احمد متوسلیان فرمانده تیپ 27 گفتند : شما بعنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده‌اید تا به مقابله رژیم صهیونیستی بروید.

احمد متوسلیان طی پیامی به نیروهای اطلاعات تیپ 27 از آنان می‌خواهد سریع وسایل خود را جمع کنند و برای اعزام به لبنان، هر چه زودتر خود را به پادگان امام حسین(ع) در تهران برسانند.

سرانجام طی سه مرحله تیپ 27 و تکاوران تیپ 58 ذوالفقار ارتش راهی سوریه شدند. در بدو ورود نیروهای ایرانی، سوری‌ها خیلی خوشحالی کرده و رزمندگان اسلام را به گرمی مورد استقبال قرار دادند. اسرائیلی‌ها نیز بخش فارسی رادیو خود را راه اندازی کردند و دائما شروع به تبلیغات کردند. از جمله سخنان اسرائیلی‌ها این بود که ما با ایران جنگی نداریم و شما برای چه به سوریه آمده‌اید؟!

سوری‌ها قصد داشتنداز نیروهای ایرانی تنها بعنوان اهرم فشار استفاده کنند و اصلا نمی‌خواستند آنان وارد عمل شوند. این چیزی نبود که برای شخصی چون متوسلیان قابل قبول باشد؛ برای همین در جلسه‌ای این مسئله را مطرح می‌کند و طی سفری در سوم تیر 1361 به ایران نیز، آن را گزارش می‌کند.

احمد متوسلیان در ایران بود که خبر می‌رسد سه نفر از نیروهای تیپ 27 توسط شبه نظامیان مسیحی متحد اسرائیل اسیر شده‌اند. متوسلیان به شدت به هم می‌ریزد و به دوستان خود چند مرتبه می‌گوید: من اگر بروم دیگر باز نمی‌گردم. وقتی عباس برقی دلیل این حرف را جویا می‌شود، احمد چنین پاسخ می‌دهد: " قبل از عملیات "فتح المبین" از نبود امکانات ناراحت بودم. برای تجدید وضو به محوطه رفتم که برادر پاسداری را دیدم؛ به من گفت احمد ناراحت چه هستی؟ خدا و ائمه را فراموش کرده‌ای؟ شما در این عملیات پیروز می‌شوید و بعد از آن عملیات " الی بیت المقدس " را در پیش دارید و بعد از آن به لبنان می‌روی و دیگر بازگشتی نیست."

در سحرگاه همان شب احمد متوسلیان عازم سوریه می‌شود و به محض رسیدن به آنجا، در مذاکره با نمایندگان احزاب لبنانی، تهدید کرد اگر اسرای ایرانی آزاد نشوند، دست به اقدام نظامی خواهد زد. این تهدید موثر واقع شد و ربایندگان مجبور به آزاد کردن سه نفر نیروهای ایرانی شدند.

قرارگاه مرکزی کربلا نیز طی تلفنگرامی به فرماندهی سپاه منطقه 10 تهران خواستار شدند، تیپ 27 تا 15 تیرماه در منطقه عملیاتی جنوب حاضر شود.

صبح روز دوشنبه چهاردهم تیر 1361، سید محسن موسوی ( کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان) به محل استقرار قوای محمد رسول الله (ص) می‌رود و به متوسلیان می‌گوید: نیروهای فالانژ و اسرائیلی‌ها، سفارت کشورمان را در بیروت محاصره کرده‌اند. اگر داخل شوند تمام اسناد محرمانه دیپلماتیک ما بدست آنها می‌افتد. باید سریع برویم و آنها را منهدم کنیم.

 متوسلیان بلافاصله آماده رفتن می‌شود. افرادی همچون سعید قاسمی و شهید همت از او می‌خواهند این ماموریت را به آنان واگذار کند؛ ولی احمد قبول نمی‌کند و می‌گوید: حضرت امام به بنده امر کردند، گزارشی از وضعیت شیعیان جنوب بیروت تهیه کنم و برایشان ببرم؛ لذا بهتر است خودم این ماموریت را بروم.

احمد در حالی که دست سعید قاسمی را می‌فشرده است، خطاب به او می‌گوید: دلتان با خدا باشد. به او توکل کنید. هر چه مشیت خداوند باشد همان می‌شود؛ خداحافظ.

سپس متوسلیان همراه با تقی رستگار مقدم، سید محسن موسوی و کاظم اخوان سوار بر مرسدس سفارت با تکان دادن دست با نیروها خداحافظی می‌کنند و امروز 27 سال از آن روز می‌گذرد و هنوز خبری از آنها نشده است.




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]

خرداد، ماه خاطره‌ها و دارای فراز نشیب، حادثه‌ها و ماجراها ست که هر کدام به نوبه خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و زمینه ساز وقایع سرنوشت سازی بوده و جریانات حیاتی را در کشور رقم زده است.

امام خمینی که در سال 57 با استقبال کم نظیر مردمی وارد میهن اسلامی گردیده و پایه‌های نظام جمهوری اسلامی را مستحکم نمود در 14 خرداد 68 در استقبال مشابهی به دیار ابدی شتافت و در کمال یاس و ناامیدی خواص و عوام، یکی از معجزات قرن در 15 خرداد بلافاصله پس از رحلت یار سفر کرده بوقوع پیوست و مقام معظم رهبری سکان سفینه انقلاب را بر دست گرفتند و انشاالله به دست توانای معظم له تقدیم صاحب الامر می‌گردد.

رهبر فرزانه انقلاب همانند امام خمینی همواره کشور را به گونه‌ای رهبری و هدایت کردند که نه در داخل اختلافات بنیادی ایجاد شود و نه در خارج کسی جرات تعرض به این اب و خاک را داشته باشد. طبق اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، غربی‌ها بارها در برابر ایران آرایش نظامی گرفتند اما با درایت رهبری بود که نتوانستند کوچکترین جسارتی داشته باشند.

در این دوره انتخابات هم ایشان از ماه‌ها قبل تذکرات مکرر می‌دادند و نامزدها را از ایجاد تنش در کشور نهی می‌کردند. در مقطعی نسبت به تبلیغات زودهنگام انتقاد کردند. در مقطعی دیگر کار به جایی رسید که ایشان صراحتا داشتن اخلاق انتخاباتی و حفظ دین را متذکر شدند.

اما عده‌ای از آقایان گوششان بدهکار این حرف‌ها نبود و کار خود را می‌کردند. کار را به جایی رساندند که مقام معظم رهبری شخصا در خطبه‌های نماز جمعه مسائل را برای مردم باز کردند. قلب ایشان را به درد آوردند.

همان‌هایی ادعای قانون مداری و پیروی از ولایت داشتند امروز باعث رنجیده خاطر شدن حضرت ولیعصر(عج) و نائب بر حق ایشان شدند.

البته باز هم بدلیل وجود چنین مقام معنوی و قانونی در کشور باعث شد ناآرامی‌ها در کشور خاتمه پیدا کند. هر چند این ناآرامی‌ها مدت کوتاهی به طول انجامید که آن هم برای شناخته شدن چهره واقعی بعضی افراد برای مردم خوب بود، اما باز هم اگر چنین ولی در جامعه نداشتیم مطمئنا کار بسیار خراب شده و معلوم نبود کشور به کدام سمت حرکت می‌کرد.

همیشه کوفیان را لعن می‌کنیم که چرا امام را تنها گذاشتند و امروز به چشم خود می‌بینیم عده‌ای چگونه این کار را انجام می‌دهند. چگونه عده‌ای در کمال وقاحت سخنان رهبر فرزانه انقلاب را که همگان را پدرانه نصیحت کردند را فصل الخطاب نمی‌دانند و همچنان به عمل خود ادامه می‌دهند.

اینگونه انتظار ظهور امام زمان(عج) را می‌کشیم؟




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]

سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، همیشه در اذهان ملت شریف ایران باقی خواهد ماند. روزی که رزمندگان دلاور اسلام توانستند خرمشهر را به حول و قوه الهی در عملیات بیت المقدس به ایران بازگردانند و حماسه‌ای عظیم بیافرینند.

از شهیدان اصفهانی این عملیات می‌توان به شهید حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع)، شهید احمد کاظمی فرمانده لشکر 8 نجف اشرف و حسین قجه‌ای فرمانده گردان سلمان لشکر 27 محمد رسول الله (ص) اشاره کرد.

در این عملیات سرنوشت ساز 13 یگان از سازمان رزم سپاه پاسداران حضور داشت که فرمانده سه یگان یعنی لشکر 14 امام حسین(ع) به فرماندهی شهید خرازی، 8 نجف اشرف به فرماندهی شهید کاظمی و 25 کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی و همچنین شهید محمد ابراهیم همت جانشین لشکر 27 محمد رسول الله(ص)  از خطه شهید پرور اصفهان بوده است.

یاد و نام و خاطره همه شهیدان سال‌های دفاع مقدس و بخصوص شهدای این عملیات گرامی‌باد.

در همین رابطه بخوانید:
یک مکالمه بیسیم تاریخی
آنچه در عملیات بیت المقدس رخ داد




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]

<      1   2   3   4   5   >>   >