سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



87/10/20 12:38 ع


سپاه پاسداران در ساعت 2 بامداد 19/10/65 عملیات کربلا5 را با رمز " یا زهرا(س) " درمنطقه شرق بصره آغاز کرد. تاخیر در واکنش دشمن نشان‌دهنده حضور نیروهای عراقی در منطقه فاو و آمادگی آن‌ها برای حمله به فاو و باز پس گیری آن بود.

رزمنده‌گان سپاه پاسداران با تاکتیک ویژه توانستند از موانع آبی بسیار که بر سر راه بود عبور کنند و خود را به کانال ماهی برسانند و این مسئله تعجب فرماندهان عراقی را برانگیخته بود چرا که فاصله کانال ماهی تا بصره تقریبا 12 کیلومتر و از آن‌جا ساختمان‌های بصره با دوربین مشخص بود.

این عملیات عراق و حامیانش را به وحشت انداخته بود زیرا ایران 12 روز پس از فتح فاو توانسته بود با عملیات گسترده‌ای دیگر ضربه سنگین دیگری را بر عراق وارد نماید.

سپاه به پیشروی‌های خود در این عملیات تا آن‌جا ادامه داد که توانست منطقه شماره یک دیدبانی لشکر 11 عراق را فتح نماید و این مسئله باعث شد صدام دستورالعمل جدیدی را صادر نماید و آن چیزی نبود جز دستور استفاده از سلاح شیمیایی. پس از این دستور صدام عراقی‌ها بصورت نامحدود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند و هیچ چیز جز جلوگیری از رسیدن ایران به بصره برایشان اهمیت نداشت.

از طرفی کویت و عربستان هم بیش از پیش احساس خطر کرده بودند و از رسیدن ایران به بصره ترسیده بودند برای همین هر چه نیرو داشتند وارد منطقه کردند و در اختیار ارتش عراق گذاشتند بصورتیکه حدود 135 تیپ و لشکر وارد منطقه شد. همچنین عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق در گزارشی به صدام اعلام می‌کند ما بیش از 2000 لوله توپ آتش بر سر ایرانی‌ها ریختیم. برخی فرماندهان معتقدند اگر آن روز ما به پیشروی‌های خود ادامه می‌دادیم هیچ بعید نبود که عراق از سلاح میکروبی نیز در منطقه عملیاتی و حتی در شهرها استفاده کند و با این کار ما را مجبور به عقب نشینی کند.

اما در همین اوضاع و احوال اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود صدا و سیما عراق برنامه‌های خود را قطع کند و جشن و پایکوبی کند و آن چیزی نبود جز خبر شهادت حاج حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع). این خبر بیش از همه باعث خوشحالی ماهر عبدالرشید فرمانده لشکر 5 زرهی عراق شد چرا که نبرد این دو فرمانده در عملیات‌های مختلف بسیار سخت بود و همیشه حسین خرازی با اقتدار پیروز می‌شد.

کربلای5 اگرچه به تمامی اهداف از پیش تعیین شده نرسید اما باعث شد بازپس گیری فاو دو سال به تاخیر بیفتد و همچنین شورای امنیت اولین قطعنامه را صادر کند که ایران امیدی به دریافت غرامت داشته باشد و همچنین مسئولین سیاسی جهان به سمت ایران سرازیر شدند تا به نوعی ایران را از ادامه جنگ منصرف کنند و نگذارند بیش از این عراق تجاوزکار تنبیه شود.

در عملیات کربلای 5 لشکرهای 14 امام حسین(ع) به فرماندهی حسین خرازی، 8 نجف اشرف به فرماندهی احمد کاظمی، 7 ولیعصر به فرماندهی رئوف‌نژاد، 33 المهدی به فرماندهی سردار اسدی، 31 عاشورا به فرماندهی شریعتی، 41 ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی، 19 فجر به فرماندهی نبی رودکی، 25 کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی و تیپ 57 حضرت ابالفضل به فرماندهی نوری حضور داشتند.

                                                                    شهید خرازی و شهید احمد کاظمی

پاورقی:
کربلای 5 یعنی فقط و فقط حسین خرازی. البته فتح المبین هم فقط و فقط احمد متوسلیان بود (البته منظورم فرماندهی این دو عزیز در جنگ بود). راهشون پر رهرو

 




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]