سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



یکی از معضلات جامعه ایرانی، چه در بین آحاد مردم و چه در میان مسئولین و دولتمردان، پدیده نامبارک مصرفگرایی نامعقول و اسراف است. اگرچه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در طول سال های دفاع مقدس این پدیده به عنوان ضد ارزش تلقی می‌شد و در جامعه با دید منفی به آن نگاه می‌شد، اما پس از پایان جنگ تحمیلی، تحت سیاست‌های دولت ( که به عقیده برخی، آبشخور آن در مکاتب لیبرالیسم غربی بود و سیاست درهای باز را اجرا کرده) انواع و اقسام کالاهای لوکس وارد کشور شد و موتور اسراف و مصرف‌گرایی در جامعه روشن شد.

موتور مصرف‌گرایی روز به روز با سرعت بیشتری حرکت کرد بطوریکه در فیلم‌ها، همایش‌های دولتی، سفرهای مسئولین وقت به حدی اسراف و مصرفگرایی زیاد شد که کم کم از ضد ارزش به ارزش تبدیل شد. فلذا رهبر فرزانه انقلاب در پیامی در 28 اسفند سال 1370 در این باره تذکر جدی به همه بخصوص مسئولین دادند و فرمودند: "من مکرر عرض کرده‌ام، باز هم می‌گویم و خواهش می‌کنم که مصرفگرایی را رها کنید."

رهبر فرزانه انقلاب همچنین در پیام نوروزی سال 76 نیز این مسئله را تکرار کردند و تذکر دادند و شعار صرفه جویی را بعنوان شعار سال 76 انتخاب کردند و در تشریح صرفه جویی از ضایع نکردن نعمات الهی و زیاده روی نکردن نام بردند.

یکی از عوامل عمیق‌تر شدن شکاف بین فقیر و غنی اسراف است و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی به ویژه صدا و سیما، وظیفه دارند مردم را نه تنها به سمت اسراف و مصرف‌گرایی سوق ندهند بلکه در جهت صرفه جویی و قناعت و اجتناب از زیاد مصرف کردن هدایت کنند.

امسال نیز رهبر فرزانه انقلاب در بیانات خود شعار سال 88 را اصلاح الگوی مصرف اعلام فرمودند و دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی و تبلیغاتی کشور بخصوص صدا و سیما باید خطرات تجمل گرایی را بیان کنند و فرهنگ سازی نمایند. این سازمان‌ها موظفند چهره واقعی این پدیده که سالیانی ست بعنوان ارزش مطرح شده را نشان دهند و مردم فهیم نیز با رفتار خود ضد ارزش بودن آن را در جامعه تثبیت کنند.

 دولتمردان باید بدانند در جامعه اسلامی جایی برای اسراف و مصرف‌گرایی و نیست. مسئولین فرهنگی کشور باید بدانند اگر رهبر فرزانه انقلاب اینگونه از اصلاح الگوی مصرف سخن به میان می‌آورند بدلیل کم کاری این آقایان در جهت فرهنگ سازی است. صدا و سیما بداند اگر تجمل گرایی در جامعه روبه افزایش است بدلیل تبلیغات این سازمان و رسانه ملی است.

این سومین باری بود که مقام معظم رهبری این چنین صریح در اینباره با ما مردم و مسئولین صحبت کردند و انشاالله که همگی در جهت پیاده کردن همه ارزش‌های جامعه اسلامی بخصوص صرفه جویی و اصلاح کردن الگوی مصرف گام‌های موثری برداریم.   

 




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]