سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



«امروز آن کسی که بیاید بین مردم و شعارهای انقلاب را مطرح کند مردم به او رأی می‌دهند، مردم او را می‌خواهند»

این جمله کوتاه اما کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم آذربایجان نه تنها برای احزاب و گروه‌های سیاسی و تک تک نامزدهای انتخاباتی مجلس هشتم که انتظار اقبال مردم را دارند، راهگشاست بلکه از رمز و راز چرایی حمایت نهادهای مردمی بسیج و سپاه از ایده اصولگرایی و ارزشمداری پرده بر می‌دارد.

 آنچه مسلم است سپاه و بسیج کارکردی فرا جناحی دارند و هرگز خود را دنباله رو هیچ گروه و جریان سیاسی نمی‌دانند و برای همه دوره‌ها و اعصار به خط قرمزی که امام راحل(ره) ترسیم فرموده‌اند پایبند هستند. سپاه پاسداران به هیچ گروهی با هر تابلو و پرچمی اجازه نمی‌دهد وارد این نهاد مقدس و مجموعه تحت امر آن گردیده و آحاد پاسداران و بسیجیان را از ورود به دستجات و گروههای سیاسی باز می‌دارد که این همان سم مهلک است و می‌تواند بازوان قدرتمند ولایت را به ویروس اختلاف آلوده ساخته و خدای ناکرده ضعیف سازد.

اما آنچه تحت عنوان حمایت از تفکر اصولگرایی مطرح می‌گردد با دخالت نظامیان در مسایل سیاسی از جهات عدیده تفاوت ماهوی دارد ولو آنکه برخی گروهها یا چهره‌های سیاسی با انتساب خود به این اندیشه در ذیل حمایت فوق قرار گیرند. همچنانکه مورد حمایت مردم، مسئولان، دلسوزان نظام، نهادهای مردمی و در رأس همه فرماندهی معظم کل قوا قرار می گیرند. این سخن نه بدان معناست که یک گروه خاص با نام مشخص مورد حمایت ویژه این مجموعه‌ها قرار گرفته است بلکه این حمایت علنی و آشکار شامل همه گروهها و چهره‌هاست و کسی از ورود به این جرگه ممنوع نشده است. به عبارت دقیق‌تر، این سپاه و بسیج و سایر نهادهای نظام نیستند که شخص یا گروه و جریانی را در چتر حمایتی خویش قرار داده بلکه آن گروهها و احزاب هستند که خود را در مسیر حرکت انقلاب اسلامی قرار می‌دهند. بدیهی است هر فرد، دسته، جناح و جریانی که بر خلاف مسیر این رود خروشان، پوینده و پرتحرک حرکت کند با موانع مختلفی مواجه خواهد شد که پشت سر همه آنها امواج خروشان افکار عمومی مردم قرار دارد. از این رو ذکر چند نکته به مدعیان دخالت سپاه در مسایل سیاسی به بهانه حمایت از اصولگرایی، لازم و ضروری است.

 1- حمایت یکپارچه و یکدست سپاه از حرکت و روندی که مورد حمایت فرماندهی معظم کل قواست نه تنها این نهاد مقدس را دچار انحراف از مسیر واقعی و رسالت انقلابیش نمی‌کند‌ بلکه بی‌تفاوتی نسبت به این رخداد و پشت کردن به چنین جریانی، سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج را از ماموریت ذاتی خود باز می‌دارد.

2- خواسته آرمانی و هدف اساسی سپاه و مجموعه تحت امر آن این است که همه گروههای سیاسی با قرار دادن خود در راستای آرمان‌های امام راحل(ره) و ارزش‌های انقلاب اسلامی، خود را مشمول حمایت‌های ملت شریف ایران و همه نهادهای وابسته به نظام سازند و در چارچوب قانون اساسی و اصول چهارگانه مورد توافق گروههای خودی به انجام فعالیت‌های سیاسی بپردازند. لازمه تحقق این امر در شرایط فعلی پررنگ ساختن مرزهای خودی و غیرخودی است تا به فرموده رهبر معظم انقلاب، نه کسانی بتوانند از آن طرف به این مجموعه ها نفوذ کنند و نه افرادی با گرایش به نظام سلطه از داخل این گروهها به آن متمایل شوند.

3- با عنایت به مأموریت ذاتی سپاه پاسداران که حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و نه مرزهای جغرافیایی کشور ایران است؛ راهبرد دفاعی این نهاد بر اساس نوع تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی ترسیم شده و در شرایط تهدید سیاسی که مخالفان و معاندان نظام قصد نفوذ به لایه‌های درونی کشور را از طریق صندوق‌های رأی دارند، بطور قطع رسالت خانواده بزرگ سپاه و بسیج، بصیرت و آگاهی بخشی در مقابله با این توطئه‌هاست. در شرایطی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «هنگام انتخابات مردم به بصیرت نیاز دارند تا ببینند دشمن در قبال انتخابات چه موضعی اتخاذ نموده، عکس آن عمل کنند» انتظار این است که نیروهای وابسته به بسیج و سپاه نسبت به شناسایی به مواضع دشمن و اقدام لازم پیشتاز باشند. وقتی فرماندهی معظم کل قوا می‌فرمایند: «حساسیت رهبری در انتخابات این است که کسانی که گرایش به نظام سلطه دارند، کسانی که در برابر قدرت ها احساس ضعف می‌کنند و آنها که در مقابل هوچیگری‌های بین‌المللی دچار انفعال هستند به مجلس راه پیدا نکنند»، آیا انتظار این است که سپاه و بسیج چنین حساسیتی نداشته باشند؟

4- مجموعه سپاه و بسیج یک خانواده بزرگ ده میلیون نفری هستند که محصور نمودن آنها به پادگان‌ها تحت این عنوان که نظامی هستند نه در راستای منویات فرمانده معظم کل قوا قرار دارد و نه به مصلحت منافع ملی و امنیت کشور است. ضمن آنکه این امر به جهت حضور اقشار مختلف بسیج و کارکردهای متفاوت آن در عرصه سازندگی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، هنری و ورزشی عملی نیز نخواهد بود.

در این زمینه توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب کاملاً روشن کننده است: «عزیزان من آنچه مهم است. این است که همه آحاد ملت، بخصوص جوانها، بخصوص اعضای بسیج خودشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب آماده کنند. دفاع هم همیشه با آلات قهریه نیست. گاهی دفاع با فهمیدن است. شاید یکی از بزرگترین خدماتی که انقلاب به ملت ایران کرد این بود که ذهن‌ها را سیاسی کرد و همه را با مسایل کشور آشنا کرد. این آشنایی، این بصیرت باید روز به روز بیشتر شود اگر این بشود دشمن هیچ کاری نمی‌تواند بکند.»(5/9/1376)

انتظارات غیرمنطقی

با توجه به نکات فوق و اعلام پایبندی سپاه و بسیج نسبت به ورود نظامیان به مسایل سیاسی– جناحی، هشدارهای حضرت امام(ره) را در این زمینه باید کاملا جدی گرفت اماتوجه به نوع ماموریت سپاه و بسیج نشان می‌دهد که به دلایل ذیل، انتظار عدم حمایت از جریان فکری اصول‌گرایی، انتظار غیرمنطقی است: 

1- انتظار از سپاه و بسیج در محدود شدن به مسایل صرف نظامی و بی‌توجهی نسبت به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، عدم روشنگری و روشن بینی در عرصه سیاسی و نادیده انگاشتن تهدیدات سیاسی دشمن، انتظار به جایی نیست.

2- انتظار عدم اعلام حمایت آشکار سپاه و بسیج از تلاش‌هایی که جهت بازگرداندن انقلاب به مسیر اصلی خود و دفاع از اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب صورت می‌گیرد، توقع مثبت و سودمندی برای ملت مسلمان، نظام جمهوری اسلامی و حفظ انقلاب اسلامی نیست.

3- انتظار عدم آگاهی بخشی نسبت به تلاش‌های دشمن و عوامل مرعوب و سلطه‌پذیر آن جهت نفوذ به مجلس و فقدان بصیرت لازم پیرامون اغراض و اهداف اصلاح طلبان آمریکایی و افراطیونی که سعی دارند با هماهنگی با آن سوی مرزها روند اصولگرایی در کشور را متوقف سازند، انتظاری بیهوده است.

4- انتظار چشم پوشی سپاه و بسیج از تهدیدات سیاسی دشمنان انقلاب اسلامی که در گذشته برای نظام مخاطرات امنیتی به دنبال داشته و حتی در ماجرای انتخاب بنی‌صدر مشکلات جدی برای نیروهای مسلح که در حال جنگ با نیروهای متجاوز بودند، ایجاد نمود، انتظاری دور از انتظار است.

5- انتظار بی‌توجهی نسبت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و جا ماندن سپاه و بسیج از عدم همراهی با معظم‌له در تعامل و تقابل با گروههای خودی و غیرخودی، انتظار نابجایی است که نه با درایت و بصیرت پاسداران و بسیجیان همخوانی دارد و نه با انتظارات فرماندهی معظم کل قوا از این مجموعه.

از همین رو، به گروههای سیاسی و شخصیت‌هایی که به نوعی حمایت از اندیشه اصولگرایی را از سوی سپاه پاسداران بر نمی‌تابند توصیه می‌شود به جای نقد این نهاد در اعلام مواضع اصولی خود، خود را به جریان اصلی انقلاب، ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام(ره) نزدیک سازند تا ذیل حمایت این مجموعه و همه نهادهای نظام و دلسوزان کشور قرار گیرند. و البته شرط لازم در این مسیر، وفاداری صادقانه و پایبندی شجاعانه و عالمانه به اصول و ارزش‌های خط امام و رهبری است نه ادعای صرف و تاکتیک تبلیغاتی که در این صورت به ریا کاری و دورویی متهم شده و مصداق این بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی واقع گردند که خطاب به مردم فرمودند: «البته باید هوشیاری بخرج داد، از دورو‌ها و دورنگها و ظاهر و باطن مختلف‌ها بایستی ترسید. خیلی اوقات در طول تاریخ، اسلام از این دو رنگیها یکی نبودن ظاهر و باطن اشخاص ضربه خورده است.»(28/11/86)




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]