سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



در فضای ترس و التهاب ناشی از لشکرکشی‌های امریکا به منطقه که سراسر وجود سردمداران اصلاحات را فراگرفته بود، دوم خردادی‌ها درصدد چاره‌جویی برآمدند و نتیجه این همه جز نامه ننگین 2003 نبود.

وقتی اصلاح‌طلبان آرزو می‌کردند که ای کاش غول چراغ جادو معجزه بزرگ رابطه با آمریکا را حل کند، شاید در خواب هم نمی‌توانستند ببینند روزی را که این چنین پرده برافتد و اسرار مگو فاش شود.
 
سفر مخفیانه دیک چنی به ایران و ملاقات‌های مخفیانه با او ، دیدار اصلاح‌طلبان با جان کری و نامه‌نگاری‌های پشت پرده اصلاح‌طلبان با کاخ سفید همه و همه واگویه ای از رازهای سر به مهری بود که احتمال افشایشان به کابوسی برای کشتی‌نشینان اصلاحات بدل شده بود.

دیک چنی معاون وقت رئیس‌جمهور امریکا بود و سفرش معنای خاصی داشت؛ سفری که بدون اطلاع مقامات جمهوری اسلامی و به بهانه قرارداد نفتی برای رایزنی‌های پشت پرده صورت پذیرفت.

 سیروس ناصری نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت اورینتال کیش و دیک چنی معاون رئیس‌جمهور امریکا، دو نفر اصلی زمینه‌ساز قرارداد نفتی هالیبرتون- اورینتال در ایران بودند. سفر چنی به ایران در سال 79 که برای آماده‌سازی قراردادهای نفت و گاز در ایران صورت گرفت، تا مدت‌ها محرمانه باقی ماند.
در همین سفر محرمانه بود که دیک چنی به علت عارضه قلبی، حتی چند روزی را میهمان یکی از بیمارستان‌های تهران بود.

مقام معظم رهبری بعدها در سال 1385 در جمع مردم گرمسار از این سفر محرمانه سخن به میان آوردند. ایشان ضمن اشاره به دیپلماسی فعال دولت نهم فرمودند:

برای مطالعه ادامه مقاله کلیک کنید

 

نویسنده : هادی حق جو




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]