سفارش تبلیغ
صبا ویژن


:: پایگاه‌های منتخب ::

:: لینکستان::



لابی (Lobby) به معنای دالان و سرسراست و لابی ایست به واسطه یا عامل گروه های فشار که معمولا در سرسرای مجلس سنا یا نمایندگان آمریکا می کوشد تا با اعضای قوه مقننه طرح دوستی ریخته، نظر نمایندگانی را که در کمیسیون ها مشاغل حساس دارند، از طریق رد یا تصویب لوایح مورد نظر به سوی هدف های گروه خود جلب کند، گفته می شود. این کار مستلزم تشکیل محافل انس ومجالس خصوصی و یا رشوه دادن به مقامات سیاسی و کنگره است. لابی ایستها به مجلس سوم قوه مقننه آمریکا نیز معروفند. لابی از کلمه ( Lobbyrun) به معنی راهرو استخراج شده است. از این رو الفاظی مانند لابی هتل، لابی مجلس و ... در اخبار و نوشته های روزنامه ای بسیار به کار می رود. اما کاربرد اصطلاحی این واژه در ادبیات سیاسی به معنی اعمال نفوذ بر سیاستمداران بویژه نمایندگان مجالس است که در سطور بالا اشاره شد. اولین بار کلمه لابی و لابی گری در فرهنگ سیاسی ایالات متحده آمریکا به کارگرفته شد. در این کشور لابی گری ضمن اینکه منع قانونی ندارد، بسیار گسترده و فراگیر نیز هست. به گونه ای که اکثر نژادهای قومی و قبیله ای ، گروه های سیاسی، نحله های مذهبی و آئینی و ... دارای قدرت و نفوذ لابی گری متفاوت هستند. یهودیان آمریکا و صهیونیست های طرفدار رژیم صهیونیستی بیشترین و قویترین لابی مدافع اسرائیل را در آمریکا تشکیل می دهند که قدرتمندترین آنها کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا ( آیپک) با علامت اختصاری AIPAC می باشد که یک لابی بزرگ در آمریکا است.

امروزه در دنیای غرب لابی گری (Lobbying) یک مشغله و حرفه ویژه است که به منظور گسترش نفوذ یک دیدگاه و نقطه نظر مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور یا در افکار عمومی تلاش می نماید.

در برخی از کشورها دفترهای ویژه ای به نام «دفاتر لابی گری» وجود دارند که در ازای دریافت پول به تلاش برای پیشبرد حمایت از یک دیدگاه خاص به وسیله نفوذ در دولت و افکار عمومی می پردازند . در این میان آنچه که یک گروه ذی نفوذ لابی را از یک حزب مجزا می کند، بی علاقگی این گروه ها برای معرفی نامزد در انتخابات است. به عبارت دیگر در حالی که احزاب در تلاش هستند از طریق شیوه های مسالمت آمیز وارد ساخت قدرت شوند، گروه های فشار تنها به دنبال تاثیرگذاری بر دولتمردان و روند تصمیم گیری هستند.

تعیین تعداد دقیق گروه های فشار و ذی نفوذ در آمریکا بسیار دشوار است. همچنین شناسایی تمامی این گروه های لابی غیرممکن است. از این رو محققین ناگزیر به دسته بندی گروه های ذی نفوذ و لابی در این کشور هستند. این گروه ها را می توان به سه دسته گروه های لابی در امور اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی آمریکا تقسیم بندی کرد که در بین لابی های سیاسی، سازمان ها و نهادهای یهودی و صهیونیستی موثرترین لابی در آمریکا می باشند و در بین لابی های یهودی و صهیونیستی، نقش آیپک به عنوان محوری ترین و قدرتمندترین لابی صهیونیستی در آمریکا برخلاف 3 دهه گذشته که مرموز و ناشناخته بود، هم اکنون چنان آشکار است که نزدیکترین دولتمردان بوش وابستگی به این شبکه 65 هزار عضوی را مایه افتخار خود می دانند. بزرگ نمایی و تهدید جلوه دادن برنامه های اتمی ایران، ضرورت تهاجم نظامی آمریکا به ایران، لزوم برخورد با حزب الله و حماس و سوریه ... پیش از آن که در فرایند تصمیم گیری متعارف کنگره و کاخ سفید تدوین شود، در ستادهای غیرمتمرکز آیپک طراحی و روی میز دولتمردان آمریکا قرار می گیرد.

 

پایگاه اطلاع رسانی بصیرت




نوشته شده توسط :مرتضی::نظرات دیگران [ نظر]